Hallo iedereen!
Wanneer onze kalender in orde is starten we een korte praatronde. Die is heel belangrijk voor onze klaswerking. Daaruit kunnen ideetjes komen voor projecten (grote, langdurige projecten of korte dagprojecten). Bv. de bolster die ‘Julie’ meebracht kan aanleiding geven tot een brede waaier van activiteiten… Zoals op zoektocht gaan in ons Bonte bos of we er ook bolster vinden. Misschien vinden we wel andere vruchten? Het is niet zo dat uit elke ronde meteen een project of activiteit voortvloeit, dat is iets wat de kleuters zelf ook onder de knie moeten krijgen. Ze leren hun interesses delen en zo bouwen we daarop verder. Na de rondes gaan we over naar onze hoekenwerking. De kleuters mogen dan een hoekje kiezen waar ze willen spelen. Ze kunnen kiezen voor diverse speelhoekjes, maar er zijn ook rustige hoekjes en hoekjes die de nodige uitdaging bieden. Tijdens het hoekenwerk wordt er vaak gewerkt in het portfolio. Een portfolio is een boek waar de kinderen hun creatieve kriebels in kwijt kunnen. Ze worden gebruikt om nieuwe techniekjes uit te testen, tekeningen in te maken, foto’s in te kleven van belangrijke momenten … Het is als het ware een groeiboek vanaf de peuterklas tot in de 3de kleuterklas! Na het hoekenwerk is het ochtendspeeltijd. De kinderen gaan dan met zijn allen buiten spelen op de speelplaats. Wanneer de speeltijd ten einde is gaan we terug naar de klas om samen ons fruit te eten en een drankje te drinken. Wie klaar is kan verder spelen in de hoekjes. Voor de middag wordt alles netjes opgeruimd en gaan we nog eens allemaal samen naar de ronde. Hier spelen we dan nog samen een spelletje of luisteren we naar een verhaaltje. Tijdens de middag kunnen de kleuters kiezen voor een warme maaltijd of ze kunnen hun lunch meebrengen van thuis (keuzes dienen op voorhand doorgegeven te worden). Na het middagmaal volgt er terug speeltijd. Tijdens de middagspeeltijden kunnen de kinderen ook spelen op het veld of in het bos. Dat wordt op voorhand bepaald op vaste dagen. Wanneer de bel gaat verzamelen we in de rij en nemen we samen plaats in de ronde. We starten onze namiddag met een gezamenlijke activiteit waarna het terug tijd is om wat in de hoekjes te vertoeven tot aan de speeltijd. Na de speeltijd eten we ons koekje en drinken we ons drankje, ruimen we onze klas op en genieten we nog van een rustig momentje in de ronde.
We doen samen onze jasjes en boekentas aan en wachten tot onze mama of papa ons komt ophalen. Zo… dit is een globaal beeld van een dagje in de Eendjesklas. Hopelijk tot gauw! Veel liefs, |