Kleine Panda’s worden groot! Na de herstructurering van het lager, hebben we samen met de leerlingen beslist om de naam PandaClass te bewaren. Het laatste deel speelt niet enkel het ‘klas’-gegeven maar op de classy klasbakken die willen voortbrengen!

De panda is een erg loyaal dier, zo zorgen de oudste panda’s altijd voor de jongere! Daarbovenop schuilt er achter de warme en koddige snoet, een sterk karakter! De panda kan zich dus uitstekend verdedigen wanneer nodig! Wist je trouwens dat de panda de enige beersoort is die geen winterslaap nodig heeft? Alles samen kunnen we besluiten dat het een mooi en unieke creatie is, net als onze leerlingen!

Warme start

‘Een goede start is het halve werk’: Het is een cliché ouder dan de Sint-Michielskerk, maar het staat voor alles wat ik wil betekenen voor de klas! Ik wil dan onze leerlingen zorgvrij kunnen starten alvorens we de boeken induiken. Daarom starten we steevast met de ‘scoor-jezelf’ waarbij de leerlingen zichzelf scoren aan de hand van de gevoelensmonsters. Blij, bang, boos, verdrietig of zelfs verliefd? Het kan allemaal!

De bange, trieste of boze gevoelens hoeven niet gemotiveerd te worden, de leerlingen zijn altijd vrij om hierover een tekst of tekening te maken. Ze mogen uiteraard een face-to-face ook een gesprekje aangaan met de meester hierover maar dat hoeft zeker niet! Daarna controleren we of er zeker geen belangrijke en klasrelevante zaken zijn die we over het hoofd zien in een korte ‘wat-nieuws-ronde‘ .

Planningstijd en vrije werktijd

Planningstijd en vrije werktijd is een belangrijk aspect van de Freinetwerking! Het is het leren van zelfstandig werken, door middel van plannen. Vanaf de tweede graad wordt dat al intensief maar stapsgewijs aangebracht. In onze derde graad werken we naar een volledige zelfstandigheid toe!

Via een simpel maar effectief keuzemenu leren de leerlingen zelfstandig werk plannen! Voor we starten met de effectieve lessen mogen de leerlingen een klein half uur vrij en zelfstandig werken. Een leerling die een lastige ochtend heeft, kan zichzelf ontlasten door rustig op te starten. Hier wordt altijd een nuttige prikkel aan toegevoegd. Dit kan in de vorm van lezen, schrijven of zelfs iets compleets anders zoals het maken van een sudoku!

Voor wie zichzelf wil uitdagen zijn er altijd werkoefeningen voorzien. Deze ‘moetjes’ moeten af tegen de vrijdag en zijn een aanvulling de of effectieve lessen! Er zullen ook altijd sportieve en creatieve prikkels voorzien zijn, voor elke panda zijn soort bamboe dus!

De effectieve les

De panda is ’s ochtends veel actiever en heeft een hogere focus dan in de namiddag. Daarom starten we als eerste met de rekenles! Rekenen doen we nog altijd met het Kompas-methodeboek! Dit wordt dit jaar uitgebreid met een klas overschrijdend meetcircuit op donderdag!
De lessen Nederlands bestaan deels uit ‘ Verrekijker Spelling’, ‘ Verrekijker Taal’ maar vooral ook uit eigen inbreng en vrije teksten in een schrift!

Sinds 2018 krijgt het vierde leerjaar ook effectief Frans! Hierdoor kan het vijfde leerjaar al starten vanaf contact 6! Dit geeft ons veel meer de tijd om dieper in te gaan op de moeilijke materie die Frans met zich meebrengt!

Wereldoriëntatie

Ook wij, als Freinetschool, en zeker in een derde graad, moeten het leerplan wereldoriëntatie strikt volgen! Er is ons opgevallen dat er door enkel ‘vrije inbreng ‘heel wat verplichte leerstof en domeinkennis dreigt verloren te gaan. Echter wilden we zeker de Freinet-feeling niet kwijt! Daarom hebben juf Marlies en ikzelf de nieuwe Freinet-cursus gevolgd vorig jaar. Hierop is onze nieuwe aanpak gebaseerd:

– Mundo : De vernieuwde versie van Mundo staat garant voor het kennisgeraamte die de kinderen nodig hebben in voorbereiding van de secundaire school. Via tijd (geschiedenis) , ruimte (aardrijkskunde) , natuur (biologie) en mens/ maatschappij (sociologie) worden de kinderen op een leuke manier klaargestoomd voor het secundair op vlak van algemene kennis.

De Duo-werktijd

Nieuw sinds dit jaar: in vaste duo’ s gaan de leerlingen gedurende de hele week aan de slag met een duo-opdracht. Dit overstemt alle bovengenoemde domeinen gaande van een bouwdoos (techniek) tot het presenteren van een weerbericht (ruimte en natuur). De duo’s worden geëvalueerd op basis van samenwerken, nuttig spenderen van de tijd en het eindproduct (presentatie). De duo-dozen zijn een perfecte aanvulling op de geziene theorie van Mundo die zal al doende zullen inoefenen!
 
De presentatiekring:

Elke periode krijgen de kinderen een vast thema. Tot januari is dit’ Historische figuren ‘ . Uit een bestaande lijst hebben de kinderen een figuur mogen kiezen die ze willen presenteren.
De leidraad hiervoor zit in de bijlage. Dit document moeten ze invullen en meebrengen naar de presentatie. Het presenteren mag op gelijk welke manier (filmpje – foto’s – vertellen – toneeltje – PowerPoint, …)


Tot slot is onze doelstelling in de derde graad: iedereen individueel optimaal voorbereiden voor de middelbare school! Dit telkens volgens de eigen capaciteiten en talenten van elk kind! Het accent ligt hierdoor, in vergelijking met de jongere klassen, iets meer op de instructies dan op het vrije!