info@freinetdebontespecht.be  |  051 20 63 40
Follow us :-

L3-L4 – De Pandaklas

Klaswerking Pandaklas

3de en 4de leerjaar

 

Warme groeten uit de Pandaklas!

Na de revive van het Kleuterhuis besloten ook wij op de hernoemings-trein te springen! De opdracht leek simpel maar baarde toch een heus palaver! Natuurlijk mochten de leerlingen hier helemaal vrij kiezen. De uiteindelijke keuze viel op ‘De Pandaklas’.

De panda is een erg loyaal dier, zo zorgen de oudste panda’s altijd voor de jongere! Daarbovenop schuilt er achter de warme en koddige snoet, een sterk karakter! De panda kan dus uitstekend verdedigen wanneer nodig! Wist je trouwens dat de panda de enige beersoort is die geen winterslaap nodig heeft? Alles samen kunnen we besluiten dat het een mooi en unieke creatie is, net als onze leerlingen! 

     

Warme start

‘ Een goede start is het halve werk ‘ het is een cliché ouder dan de Sint-Michielskerk. Maar het staat voor alles wat ik wil betekenen voor de klas! Ik wil dan onze leerlingen zorgvrij kunnen starten alvorens de boeken induiken. Daarom starten we steevast met de ‘ scoor-jezelf’ waarbij de leerlingen zichzelf een score toe-eigenen tussen 1 (niet zo lekker) en 5 (op de top van de berg). De lage, maar ook de hoge scores hoeven niet gemotiveerd worden, de leerlingen zijn altijd vrij om hierover een tekst of tekening te maken. Ze mogen uiteraard een face to face ook een gesprekje aangaan met de meester hierover maar dat hoeft zeker niet! Daarna controleren we of er zeker geen belangrijke en klasrelevante zaken zijn die we over het hoofd zien in een korte ‘ wat  nieuws – ronde ‘ .

Planningstijd en vrije werktijd
Is belangrijk aspect van de Freinetwerking is het leren van het zelfstandig werken door middel van plannen. Vanaf de tweede graad wordt dit al intensief maar stapsgewijs aangebracht. Via een simpel maar effectief keuzemenu leren de leerlingen zelfstandig werk plannen! Voor we starten met de effectieve lessen mogen de leerlingen een klein half uur vrij en zelfstandig werken. Een leerling die een lastige ochtend heeft, kan zichzelf ontlasten door rustig op te starten te lezen, tekenen of een vrije tekst te maken. Voor wie onmiddellijk zichzelf wil uitdagen zijn er altijd werkoefeningen voorzien. Er zullen ook altijd sportieve en creatieve prikkels voorzien zijn, voor elke panda zijn soort bamboe dus!

De panda is ’s ochtends veel actiever en heeft een hogere focus dan in de namiddag. Daarom starten we als eerste met de rekenles! Rekenen doen we nog altijd met het Kompas-methodeboek! Op maandag overlopen we alle lessen die we zullen zien tijdens die week. Hierna brengen we de volgende symbolen aan:

Wanneer de ene klas instructies krijgt, kan de andere groep zelfstandig aan het werk. Door het de verschillende symbolen kan iedere leerling op zijn eigen niveau aan de slag!

De taallessen pakken we dit jaar aan zonder methodeboek. We starten telkens vanuit een vrije tekst. Daarna gaan we op zoek naar de fouten in onze teksten. Deze gaan we elk individueel gaan verbeteren. Klassikaal brengen we dan de grootste fouten aan om ze in te oefenen. Op vrijdag volgt een dictee.

Project

Projecten op onze school worden afgestemd op de interesses van de kinderen. Toch letten we erop dat alle bestaande domeinen de revue zullen passeren. Nieuw dit jaar is het ‘ wij willen – verhaal ‘ . Hierin mogen de kinderen zelf een wens uitspreken waarna we de mogelijkheid zullen onderzoeken of het ook effectief mogelijk is. Een voorbeeld hiervan kan zijn: ‘ Wij willen een ecologische carwash openen ‘. Om de twee weken zullen de leerlingen ook kunnen kiezen uit verschillende ateliers! Gaande van diepzinnige kunst tot knallende muziek!

Poot in poot, samen de toekomst in!