info@freinetdebontespecht.be  |  051 20 63 40
Follow us :-

K2 – De Kikkerklas

kikkerklasKlaswerking in de kikkerklas

2de kleuterklas

 

 

Onze ronde…het begin van elke nieuw dag…
We verzamelen rustig in onze ronde, de voorzitter opent de ronde. We zingen samen ons startlied.
We bekijken eerst alle kalenders.

WEEKKALENDER
Welke dag hebben we vandaag?
Inzicht in morgen, gisteren.

Puitje, onze kikker, springt in het juiste bakje terwijl we ons lied zingen.

Zijn er speciale activiteiten deze week? (bv. koken, uitstap, theater…) Dan hangen we die afbeelding bij de juiste dag.

DAGLIJN: Door de daglijn krijgen de kleuters inzicht in eerst, dan, nu, straks. We bekijken samen de daglijn en hangen de kaartjes in de juiste volgorde. Alle activiteiten worden juist benoemd. We hangen de wasknijper bij de juiste afbeelding.

De WEERKALENDER: welk weertje is het vandaag? 
Als alle kalenders in orde zijn, kan het gesprek beginnen! De juf noteert in het rondeboek wat er wordt verteld, achteraf tekent de voorzitter er iets bij of kleven we er foto’s in.
Spullenronde, boekenronde, rijmronde, prentronde, toonronde, nieuwsronde…Sommige rondes kunnen thuis voorbereid worden met wat hulp van mama en papa.
Wie heeft iets mee? Wie wil iets vertellen? Komen er activiteiten, voorstellen voor de vrije werktijd? Wat hebben we beleefd buiten de school? We luisteren naar elkaar en leren vraagjes stellen. Iedereen mag voor zijn mening uitkomen. De voorzitter zorgt er ook voor dat de afspraken gerespecteerd worden en grijpt in wanneer nodig…

Tijdens de ronde leren we heel wat van elkaar! De juf geeft aanvullende informatie, stelt ook vraagjes en daagt de kleuters uit om meer te doen rond een gespreksonderwerp.

Wat kan er uit de ronde komen en hoe werken we ermee?

  • ofwel doen we onmiddellijk iets met wat ze vertellen/ mee hebben: bv.: Batist heeft een pompoen mee: waarneming , pompoenen zoeken in de tuin en vergelijken, opzoeken in de schoolbib…
  • ofwel plannen we een activiteit voor in de vrije werktijd: bv: we ontdekken dat je met pompoen kan koken (boek), stempelen en een pompoen knutselen, …
  • ofwel plannen we een activiteit met het planningsbord: bv.: iets lekkers koken de volgende dag als we alle ingrediënten meegebracht hebben.
  • ofwel heeft de juf/Puit (klaspop) iets mee om te doen/vertellen als er geen reactie komt van de kleuters zelf: bv: in zijn zak zitten ritmestokjes; er zit een prentenboek in; spulletjes uit zijn boswandeling… daar kunnen we dan op inspelen en mee verder gaan.

We gaan aan het werk…PLANNINGSBORD: De kleuters helpen mee plannen…

De juf overloopt samen met de kleuters alle voorstellen uit de ronde, als er geen inbreng is, doet de juf zelf een aanbod. De kaartjes komen op het bord, kinderen maken keuze. (kleuters leren pictogrammen lezen) Als we geen tekening hebben van een bepaalde activiteit, tekenen we er zelf eentje…

“Liedje…we denken na…ja heel goed na, waar gaan we spelen vandaag?”

De juf observeert: voldoet het speelgoed? Variatie? Uitdagend genoeg voor de kleuters? Niet te veel – te weinig?

Hoekjes veranderen soms! De kleuters helpen mee inrichten en organiseren. Bijv. ze willen een winkel in de klas: we bespreken samen wat er allemaal thuishoort in een winkel en waar we die materialen zullen vinden, ze helpen mee met inrichten en aankleden van de winkel…

Er zijn verschillende hoekjes in de klas…spelletjeshoek; tekenhoek/ prutstafel; letterhoek/boekenhoek; luisterhoek/muziekhoek; schrijfhoek; crea-atelier; poppenkast; zandtafel/experimenteertafel; huisje/winkel; ontdekdozen; bouwhoek/auto’s; timmertafel; …themahoeken…

We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij het niveau en de behoefte van het kind. Binnen de meeste werkvormen is de differentiatie dan ook als het ware ingebouwd. Sommige kleuters kunnen heel zelfstandig werken na een instructie en een stappenplan volgen, andere kleuters hebben bijsturing nodig. We zorgen voor voldoende uitdagingen. 

Volledig vrij spel: (keuzebord)

Kinderen kiezen over het volledige spelgamma. Er is soms een aanbod van de begeleidster. Of we spelen een gezelschapsspelletje of kleuters werken verder aan een activiteit van de voormiddag, werken rond project…

Soms worden de kleuters ook geobserveerd naar spelkeuze, samenspel, betrokkenheid.

Integratiemomenten:
Elke maand komt het kleuterhuis samen voor een muzische activiteit. Expressie, dans, toneel, poppenkast…
In de namiddag gaan de visjes en kikkertjes spelen in elkaar klas.
Een heel belangrijk gegeven: iedereen leert aan en van elkaar!!!

Afsluiten van onze dag

Kan erg verschillen van aard… Wiskunde, taal, bewegingsexpressie, poppenspel, tekenronde, liedjes, dansen…

Expressieboek
Ieder kind heeft een eigen expressieboek/portfolio. Het krijgt de kans om zijn ervaringen, fantasieën, ideeën te uiten aan de hand van een tekening of tekst. Verschillende technieken kunnen ze zelf uitproberen in het boek.
Ze kunnen naar hartelust tekenen, de juf schrijft er de tekst bij als ze dat willen! Woordjes worden spontaan nagestempeld, uit kranten worden letters geknipt,… Een mooie herinnering op het einde van het 3de kleuter!

de kikkerklas1 de kikkerklas2 de kikkerklas3 de kikkerklas4 de kikkerklas6 de kikkerklas5